من و شما

گلچهره

with one comment

گلچهره مپرس آن نغمه سرا از تو چرا جدا شد
گلچهره مپرس

پروانهء تو بی تو کجا رها شد
مپرس
مپرس

مرنجان دلــت را
رها کن غمت را رها کن
مخور غم مخور غم نـــگارا

گلچهره مپرس

آن نغمه سرا از تو چرا جدا شد…
مپرس
مپرس

قطعه گلچهره از آلبوم دلشدگان برای فیلمی به همین نام به کارگردانی علی حاتمی ساخته شده است.آهنگساز این آلبوم حسین علیزاده و شعر آن از فریدون مشیری میبا شد

قسمتی از مصاحبه سعید مستغاثی با فریدون مشیری در مورد چگونگی سرایش شعرگلچهره.

شما برای فيلم هم ترانه ساخته‌ايد . چطور شد كه برای فيلم « دل شدگان» ترانه سروديد و شعرگفتيد؟.

با آقای شجريان سال‌های قبل از انقلاب در راديو همكاری داشتم . حضور من در راديو دو دوره مختلف داشته است . يك بار تا سال 1340 و بار ديگر از سال 1350 تا 1357 . متن بسياری از برنامه‌های” گلچين تازه» را من مي‌نوشتم كه آقای هوشنگ ابتهاج هم در آن موقع مدير برنامه بودند. به علاوه حدود 112برنامه گلچين و صدوشصت و اندی برنامه گلهای تازه، ‌در زمان مرحوم پيرنيا، ‌حدود چهارصد و خرده‌ای گلهای رنگارنگ كه گوينده‌اش هم روشنك بود. من همواره هنگام ضبط برنامه‌‌های شجريان حضور داشتم. هميشه نگران بوده ام كه سروده‌های من درست خوانده شود.

– يعنی به يك معنی كارگردانی مي‌كرديد…

به هر حال برای اين كه شعرها درست خوانده شوند،‌ دقيق نظارت می كردم.

– از «‌دل شدگان » مي‌گفتيد…

بله روزی آقای شجريان نواری آوردند و گفتند يك فيلمی است كه من در آن قرار است بخوانم . موضوعش دختر ترك نابينايی است كه عاشق آوازخوانی از ايران مي‌شود و آوازخوان مي‌ميرد . قضيه گروهی كه از ايران برای ضبط آوازهايشان روی صفحه به اروپا مي‌روند و در بازگشت، كشتی شان غرق مي‌شود و همه صفحه‌ها را آب مي‌برد.
4 ترانه سرودم؛ يكی به نام « دل شدگان »، ‌يكی «گلچهره ‌مپرس» درمايه دشتی:
گلچهره مپرس، آن نغمه سرا ، ‌از تو چرا جدا شد…

يك ترانه هم در مايه شوشتری برای صحنه‌ای سرودم كه دختر نابينا به باغ مي‌آيد و صدای آوازخوان به گوشش مي‌رسد:

يارم به يك تا پيرهن

خوابيده زير نسترن

مست است و هوشيارش كند

بعد مي‌گويم:

ای ماهتاب آهسته تر

از بام قصرش كن گذر

ترسم صدای پای تو

از خواب بيدارش كند

– ولی انگار اين ترانه در فيلم تغيير كرده مثلا ماهتاب به آفتاب…
بله مرحوم حاتمی گفت اگر آفتاب باشد بهتر است !! انگار كه معشوق درتابستان زير آفتاب گرفته خوابيده!!

فيلم متاسفانه خيلی قيچی شده بود . می توانست فيلم زيبايی شود. سانسور به طور كلی پديده خوبی نيست و خود سانسوری بدتر است…

فيلم‌های ديگری هم در سال‌های اخير در سينما ديده‌ايد.

Written by manshoma

آوریل 15, 2009 در 8:31 ب.ظ.

نوشته شده در Uncategorized

یک پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. من آلبوم دلشده‌گان رو از همه‌ي کارهاي شجريان بيش‌تر دوست دارم… مخصوصا همين گلچره…

    حميرا

    آوریل 18, 2009 at 4:53 ق.ظ.


بیان دیدگاه