من و شما

درد دل

with 3 comments

صدا و ترانه های قدیمی خانم گوگوش را دوست دارم. نه ایشان را دیده ام و نه در آن سالهائی که در اوج شهرت در ایران بود، من در این دنیا بودم. بعدها، یعنی حدود شاید 10 سال پیش اینجا و آنجا نوار و سی دی های مثلا غیر مجازی را پیدا کردم که با صدای او بود. خیلی به دلم نشست. مخصوصا اشعار بعضی ترانه هایش. مثلا دو پنجره، غریبه، دو ماهی و چندتای دیگر که خودم رویشان اسم گذاشتم. مثلا حرفی نداریم و یا دیوار. از این ترانه های جدیدش که در خارج خوانده هم دوتاشو خیلی دوست دارم. زرتشت و کیو کیو بنگ بنگ. بقیه اش جوجه های کم پر و بال خارج از کشورند. ببخشید. می خواستم یک چیزی دیگری بنویسم، سر از یک جای دیگری در آوردم. می خواستم بنویسم در وب گردی شبانه، برخوردم به وبلاگ آقای منتجبی. اکبر منتجبی. روزنامه نگار بهار اصلاحات است و هم سن و سال خودم. نه دیده و نه می شناسمش، گرچه از یک نسل و یک سن و و سالیم و با یک چوب رانده شده ایم. او در ایران وبلاگ دارد و من در خارج از ایران. در شش و بش همین دو سرنوشت بودم که آن ترانه زیبای گوگوش یادم آمد که فکر می کنم شاعرش اردلان سرفرازیا شهیار قنبری؟ است. آن که می گوید: «من و تو با همیم اما دلهامون خیلی دوره» . این مربوط به آن سالهائی است که نه من بوده ام و نه آقای منتجبی. حالا هم من هستم و هم منتجبی و همه بقیه روزنامه نگاران محروم از عشق بزرگی که اگر روزنامه نگار در سر نداشته باشد، بیخودی خودش را دراین حرفه معطل کرده است. همه حرفی برای گفتن داریم. دلهایمان به هم نزدیک است. من و تو با همیم و حرفی هم برای گفتن داریم!

این درددل را کردم تا درددل اکبر منتجبی را در وبلاگم بگذارم. درد روزنامه نگاری. درد نه! عشق روزنامه نگاری. بخوانید!

خانه ام را از من نگيريد

87/04/22

مي شنوم كساني كه يك روز ، روزنامه نگاران را ناصبي و روزنامه ها را پايگاه دشمن مي خوانند ، امروز در كار روزنامه و هفته نامه هستند. چه خوشحال كننده است آن و چه غمي است اين كه ما نمي توانيم روزنامه در بياوريم. محكوميم به محروميت از آنچه آقايان با آن زندگي مي كنند و دل خوش مي دارند و در رقابت با يكديگر در انتشار روزنامه و نشريه كورس گذاشته اند. آن سو همه دركار و اين سو همه بيكار. گاهي ورق پاره اي كه يعني ما زنده ايم.

كه اين سو دست ها خشكيده

دل مرده

به ظاهر خنده اي بر لب

و گاهي حرف هاي پيچ در پيچ

و

هم هيچ

كه آن سو نازنيني ….

اين اوج بي عدالتي است در دولتي كه عدالت را سرلوحه كار خود قرار داده است. بي عدالتي از اين كه تو نمي تواني روزنامه خوب منتشر كني آن سو هركاري مي خواهد مي كند. تلف كردن سرمايه كشور. انتشار هجونامه هايي كه اندك خواننده اي دارند و نشخوار كننده ايده هاي بچه هاي خوب مطبوعات هستند كه در تمام اين سالها ماندند و سختي ها و محروميت ها را تحمل كردند تا ثابت كنند روزنامه نگارنند و نويسنده. نه برانداز. نه ناصبي . نه بيگانه . نه غير خودي . كه ايران سراي من است . و نويسندگي عشق من. و اين خانه من است. خانه ام را از من نگيريد. كه عشق مي ورزنند به خانه پدري . و اي دريغ كه هيچ كس اين را نفهميد. خانه ام را خراب كردند و صنفم را نابود. و اي دريغ…

يكي از آقاياني كه دركار انتشار يك روزنامه جديدالتاسيس اصولگراست وقتي فهميد كه حقوق ناچيزي از شهروند امروز دريافت مي كنم ، گفت بيا براي روزنامه ما كار كن و ماهي يك ميليون و پانصد هزارتومان بگير. خنديديم و سكوت كردن بر آنچه او توان ديدنش را ندارد.

امروز ما كجا و امروز آنها كجا؟ و چگونه مي توانم شعار عدالت و عدالتخواهي آنها را باور كنم كه آقايان سر مي دهند؟

تا كجا بايد سفر كرد ؟

از كجا بايد گذر كرد…

Written by manshoma

ژوئیه 12, 2008 در 4:19 ب.ظ.

نوشته شده در Uncategorized

3 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. aziz in taranehi ke gofti soroodehye ardalan sarfaraz hast be name mano to,na shahyar ghanbari.

    mohammad

    ژوئیه 13, 2008 at 8:21 ق.ظ.

  2. ارادت منديم. چه خوبه اين دنياي وبلاگي كه آدم ها را از آن سوي دنيا به اين سو پرتاب مي كند. اولين بار كه فكس را ديدم همه اش به اين فكر مي كردم كه آيا مي توان انسان را نيز فكس كردو ناگهان از اين سوي دنيا به آن سو پرتابش كرد؟ فكر مي كنم وبلاگ ها امروز همان كار را مي كنند.حالا جاي خرسندي است دوستي هم سن و سال و نديده را ببيني و تجسم كني و خوش باشي كه او هم روزنامه نگار است. خيلي خوشحال شدم. ارادتمند

    اکبر منتجبی

    ژوئیه 13, 2008 at 10:12 ق.ظ.

  3. matalebe aghaye montakhabi ra gah gahi mikhanam. dar morede khanome gogosh ham bayed begam taranehash por az khatere rozegare javani hast

    navid

    ژوئیه 13, 2008 at 10:14 ق.ظ.


پاسخی بگذارید

